Furniture Yoga (by Karina van Lieshout)

Die hele kast met yogahulpmiddelen die in de studio tot je beschikking staat, die mis je nu zeker wel? Tijd om thuis creatief te worden, en rond te kijken welke dingen uit je huisraad kunnen dienen als props tijdens je Online Yogales. En als je toch steeds misgrijpt, zijn er bedrijven genoeg die ze kant en klaar bij je afleveren.

Iyengar Yoga wordt weleens schertsend Furniture Yoga genoemd. Wat is eigenlijk de functie van de props? Hoe gebruik je het hulpmiddel, wat kun je ervan leren, en hoe kan je het geleerde toepassen? Dat hangt af van de ervaring, de rijpheid en het vermogen van de beoefenaar.

Als je een blessure, een aandoening of een beperking hebt, geven hulpmiddelen fysieke en mentale steun. Ze zijn behulpzaam bij het aanpakken van problemen met bijvoorbeeld gewrichten of organen. Ze kunnen verlichting geven en bijdragen aan genezing. Een riem, bolster, blok, of ja, een krat (zie foto’s!) is dan een redmiddel, waardoor je een houding kunt doen die je anders onmogelijk zou kunnen uitvoeren, zeker niet op de klassieke manier. Als er verbetering optreedt, kun je kijken of je de houding zonder hulpmiddel uit kunt voeren.

Dezelfde prop die voor een beginner of iemand met een probleem een redmiddel is, kan voor een gevorderde beoefenaar een middel zijn om dieper in de houding, en daarmee in zichzelf, door te dringen. Props geven het lichaam de juiste tonus, nemen fysieke en mentale vermoeidheid weg, en geven er lichtheid en energie voor in de plaats. Ze leren je de houding elegant, evenwichtig en begripvol uit te voeren. Ze kunnen ook dienen om angst voor sommige āsana’s onder ogen te zien, te verminderen, en uiteindelijk te overwinnen. Denk aan balanshoudingen, achteroverbuigingen of omgekeerde houdingen. Daarom doe je Sālamba Śīrṣāsana, kopstand, eerst bij de muur om meer stabiliteit, alignment en balans te krijgen. Zo word je minder bang om te vallen, en dan kun je het bij de muur vandaan gaan doen, vrijstaand in de ruimte.

Props dragen bij aan het uithoudingsvermogen in een āsana. Als je langer in een houding blijft, ontwikkel je fysieke en mentale stabiliteit, evenwicht en concentratie. De geest keert naar binnen, nodeloos gedenk kalmeert en je ervaart meer objectiviteit en bescheidenheid. Patañjali noemt dit cittaprasādanam, ofwel “gelijkmatige verdeling van bewustzijn.” Dit helpt ons op weg naar binnen, richting het Zelf. Wat we door middel van de props leren, kunnen we niet alleen gebruiken om te verfijnen en te verbeteren wat we op de mat doen, maar ook daarbuiten, in het leven van alledag.

We gebruiken props dus naar gelang de omstandigheden, situatie en ervaring van de beoefenaar. In het ene geval heel basaal, in het andere heel verfijnd. Door de innovatieve en diepgaande manier waarop Mr. Iyengar de props heeft ontwikkeld kunnen mensen van welke leeftijd en gezondheidstoestand dan ook āsana’s beoefenen en er de vruchten van plukken.

Gebruikt als bron voor de tekst: Certified Advanced Iyengar instructor Dean Lerner, Yoga Journal, 2007/update 2017
Met dank aan Marga Rotink, Certified Iyengar Yoga teacher, voor het idee en de foto’s.
Geschreven door Karina van Lieshout. www.iyengaryogautrecht.nl

Kratjes in handen in Tadasana 20200403_173815 Kratje in Tadasana Urdhva Hastasana 20200403_173835