Self-practice

Zelf oefenen is de hoeksteen van je yoga-ontwikkeling. Hier kun je spelen en dingen uitvinden, experimenteren en ontdekken, en in de praktijk brengen wat je in de lessen leert. Misschien wil je wel thuis oefenen, maar is het moeilijk om de motivatie, ruimte of spullen te vinden. En is er niemand in de buurt om je even te helpen. Wij bieden je de mogelijkheid om in onze studio te oefenen – je doet je eigen ding, maar wel met elkaar. Je ziet leraren in de zaal, je kunt vragen stellen of samen werken. Het is een beetje zoals het oefenen in het Iyengar Instituut in Pune (maar dan rustiger – zie foto).

Hoe moet het?
Wat moet je dan doen? Hoe lang? En hoe weet je of je het goed doet? Deze vragen worden veel gesteld. We hebben er zelfs al eens
een blogpost aan gewijd. Maar hier zetten we kort op een rijtje wat je kunt doen om je eigen oefening te ontwikkelen, bij ons in de studio of thuis.

Hoe lang duurt het?
Dat hangt ervan af! Je eigen oefening hoeft niet hetzelfde te zijn als een les qua tijd of intensiteit. Begin met 15 of 20 minuten. ‘It’s better to do a little, a lot than to do a lot, a little’ zegt BKS Iyengar. In het begin zul je een houding misschien 30 of 45 seconden aan kunnen houden. Na verloop van tijd wordt dit langer. Voor beginners is het beter om een houding wat vaker te herhalen dan ‘m heel lang aan te houden.

Hoe weet je wat je moet doen?
Je kunt beginnen met te doen wat je nog weet van de lessen. Of kijk in een boek, naar de plaatjes of video’s rechts, of klik op de links onderaan deze pagina. Maak je in het begin niet teveel zorgen als je niet precies weet of je het wel ‘goed’ doet. Uiteindelijk zul je zelf meer begrip krijgen van wat je wanneer moet doen. Het bouwen van een goede sequence is een beetje als koken: je moet het doen met de ingrediënten die je kunt krijgen, en het resultaat is afhankelijk van vele factoren…

Over ademhaling en ontspanning
Je moet tijdens het oefenen rustig kunnen blijven ademhalen. Als je adem stokt of zwaar wordt, kom dan uit de houding. Je wilt de spieren gebruiken die je nodig hebt, en ontspannen waar je geen spierspanning nodig hebt. Bijvoorbeeld rondom je middenrif, je keel, kaken, tong, lippen en ogen.

Links
Bobby Clennell has a wonderful page where she gives detailed instruction with beautiful illustrations about 1 pose every month – you can practice the poses in sequence
Home practice sequence Level 1
Home practice sequence Level 2
Great sequences and instructions on Joan White’s website
A collection of sequences on our Pinterest board